מאמר על מהירות
איך אפשר להפוך את האתר שלי למהיר יותר?
אם רק היה לנו מטבע על כל פעם שנשאלנו את השאלה הזו 😊
ואכן זו שאלה שמעסיקה הרבה מנהלי ומנהלות אתרים וגם חלק מספקי הדיגיטל שעדיין לא מצאו את הפתרון הטוב ביותר לשיפור המהירות.
גם גוגל שמה את מהירות האתר כפרמטר מרכזי לקידום
עוד בשנת 2015 גוגל העלתה את חשיבות מהירות האתר באלגוריתם הדירוג שלה, וזה הרי ברור לא?
אתר מהיר הוא אתר טוב, הוא לא מתסכל אותנו בזמני המתנה מייגעים ולא מבזבז את זמננו באנימציות טעינה בלתי נגמרות..
אז למה עדיין יש אתרים איטיים?
האמת היא שברוב האתרים בעזרת מספר פעולות פשוטות אפשר להפוך את האתר למהיר הרבה יותר.
לפעמים זה לא מטופל בגלל חוסר ידיעה או מאמונה שזה לא קריטי.
יכול להיות שהאתר שלך כבר ישן והמהירות זה משהו שלא טופל מאז הקמת האתר (מאוד שכיח!)
ולפעמים, באתרים חדשים, זו באמת עצלנות של צוותי פיתוח (באסה אבל יש גם כאלו).
סיכוי גבוה שגם האתר שלך מנוהל בוורדפרס
מרבית אתרי האינטרנט מבוססים מערכות ניהול תוכן (CMS), ישנן מערכות מכל הסוגים והמינים בכל שפות התכנות האפשריות. "WORDPRESS" היא המלכה הבלתי מעורערת של מערכות הניהול: למרות כל התחרות שיש בין מערכות CMS 43% מכלל האתרים בעולם מנוהלים בתוך וורדפרס. זה משוגע!
חברת WIX שמסבה גאווה ישראלית לא קטנה – מחזיקה 1.3% מכלל האתרים בעולם.
(את המספרים העדכניים אפשר לראות כאן:https://kinsta.com/wordpress-market-share /)
מה חשוב במהירות האתר ומה עושים עם המידע הזה?
אם וורדפרס היא מערכת כל כך טובה אז למה אנחנו בכלל צריכים לדבר על מהירות אתר? התשובה לשאלה די פשוטה, ניתן לדמות את זה לתהליך בניה של בית. יש מי שיוצק יסודות ויש מי שמייצר את השלד של הבית, אם השלד עקום זה לא אומר בהכרח שהיסודות לא טובים…
הכוונה היא לא להפנות אצבע מאשימה לכאן או לכאן, המטרה היא לדעת לאבחן את המצב, להבין ממה הוא נגרם ולטפל בו.
איך לבדוק מהירות אתר?
יש לפחות ארבעה כלים מובילים למדידת מהירות וביצועי אתרים. במאמר זה לא נעסוק בהם מכיוון שהם מבחינתנו נותנים בעיקר אינדיקציה לכלי של גוגל (כי כן, גם לו יש פאשלות..)
קודם כל נבדוק איפה עומד האתר שלנו מבחינת גוגל בעזרת ה PageSpeed Insights.
נכניס את כתובת האתר שלנו כאן:
ותוך מספר שניות נקבל פלט, התוצאה תמיד תתחלק לשני חלקים, Mobile ו Desktop כאשר כל אחד מהם מקבל ציון מספרי בין 0-100.
קיבלתי ציונים – מה זה אומר?
שאלה מצוינת וזה די פשוט:
אם קיבלתם ציונים מעל 90 – כל הכבוד! ככל הנראה יש מי שעבדו על האתר והשקיעו מחשבה וזמן כדי להגיע לציון הזה.
אם הציון לאתר הוא 50-89 – מצב האתר סביר מינוס ויכולות להיות שלל סיבות למה אתם שם מלכתחילה וגם עם מספר פעולות כן תוכלו לשפר את המהירות.
כל ציון מתחת ל-49 – הוא ציון נמוך בהחלט המשפיע לרעה בוודאות על הדירוגים שלכם במנוע החיפוש האהוב עלינו – GOOGLE.
בתחתית התוצאות נקבל את האבחון של גוגל מחולק לנייד ומחשב נייח (DESKTOP)
בהמשך יש עוד מדדים ואפשרויות שגוגל ממליץ לטובת שיפור האתר.
הנה הצצה לדוגמה:
מה לעשות עם ההמלצות שגוגל נותן לי?
קודם כל לזכור שזה נועד לצוות פיתוח שמומחה בתכנות. אז לא להיבהל מכל הנתונים הטכניים ובגדול זה נועד בעיקר כדי להעביר למי שבנו לך את האתר או למי ששכרת כדי לשפר את המהירות הנוכחית.
כמה טיפים קטנים כדי להבין בזה ממש קצת:
- להכניס לפרופורציה! הכלי של גוגל הוא המחמיר ביותר וציון של מעל ל-80 בדסקטופ ומעל ל-70 בנייד, זה בהחלט לא רע (ואפילו נדיר לחיוב!).
- המשולשים האדומים שהם הבעייתיים ביותר, יש להתחיל איתם.
- לכל רכיב יש חץ משמאלו. החץ פותח את הפרוט של הסעיף שעליו צריך לעבוד.
יש לי ציון נמוך, מה לעשות כדי לשפר את המהירות? (זהירות חפירה טכנית מגיעה)
תודה ששרדת, עכשיו מגיע החלק המעניין (או החופר, תלוי איך ומי יסתכלו על זה)
איך להכניס את האתר שלנו לכושר ולגרום לו לרוץ הכי מהר שאפשר?
- דבר ראשון נבחר ונתקין פלאגין שיטפל בקאשינג של האתר שלנו!
בדרך כלל אנחנו לא נמליץ על הוספת פלאגינים בוורדפרס. למרות שזה נהוג וקל דווק זה בדיוק הדבר שמאט את האתר וממנו נרצה להימנע.
אבל כאן זה באמת תוסף משמעותי שיכול לעזור לשיפור הדירוג!
בשוק ישנן שלוש אפשרויות מובילות כאשר לכל אחת יש את היתרונות שלה, נמנה אותן ונעשה בעד ונגד קצר.
הדירוג שלנו:
- WP Rocket – בעד: הכי מהיר בשוק, תמיכה יוצאת מן הכלל נגד: יקר, אפשרויות מעטות
- W3 Total Cache – בעד: תומך בCDN ו GZIP, מכילה המון אפשרויות מתקדמות. נגד: מקרה קלאסי של כל המוסיף גורע…
- WP Super Cache page – בעד: קל להתקנה תומך ב CDN, חינם!! נגד: המון בעיות תאימות בעיקר לתבניות.
2 . שנית נוודא שהשרת שלנו מריץ את גרסת הPHP החדשה ביותר (7.4 לזמן כתיבת המאמר הזה אבל היי, זה בטוח כבר השתנה!) שוורדפרס תומך בה וממליץ עליה.
מבלי להיכנס לפרטים טכניים רק נציין פרט חשוב אחד, גרסה 7.4 בהשוואה לכל גרסה של 5 רצה ביותר מ 50% יותר מהר, מה שמקצר את זמני תגובה של השרת ונותן עוד בוסט קטן לאתר שלנו.
- שלב אחרון, אך לא חביב, ביצוע אופטימיזציה ידנית לקוד ותמונות.
החלק הזה הוא הכואב והארוך ביותר, עם זאת הוא בדרך כלל גם המשמעותי ביותר.
רוב ה "טענות" של גוגל מתרכזות בסקריפטים שמפריעים לעמוד להיטען ובעיות קריאות התוכן בעמוד.
חלק מהדברים ניתנים לפתרון יחסית קל בעזרתו של מפתח/ת האתר שלך וע"י טעינה אסינכרונית של אותם הסקריפטים (סינית? קופי פייסט לפיתוח האתר והם יעשו עם זה פלאים).
נושא התוכן יכול להיות מאוד טריקי כי לעתים ידרוש התעמקות ולעתים גם שינויי מבנה באתר שלא תמיד נראה שאפשר בקלות לבצע.
את אופטימיזציית התמונות אפשר לעשות בעזרת אותו כלי מהירות של גוגל:
- אחרי חיפוש האתר וצפייה בתוצאות עם כל ההנחיות, חפשו את ההתתייחסות של גוגל לנושא התמונות.
- שם יש ללחוץ על החץ שפותח את הפירוט וגם את הזמן שטיפול זה יחסוך לנו (חיסכון של שנייה בזמן טעינה זה המון!).
- גוגל לוקח את כל התמונות שהוא מאתר כגדולות מדי ומייצר רשימת נתיבים לכל תמונה, ומאפשר להוריד את כל התמונות כך שהן כבר מכווצות, מדהים!
- כל שנשאר הוא להיכנס ולהחליף את התמונות במערכת הניהול. לפעמים מדובר בתמונות שהעלינו במערכת הניהול ולפעמים מדובר על חלקי גרפיקה שבאחריות צוות הפיתוח, כך שלא תמיד הכל נגיש למשתמש "הרגיל".
טיפ קטן ומשמעותי! בזמן הטיפול בגודל האתר מומלץ להסתכל גם על הוספת ALT לכל תמונה. אם כבר טיפלנו במהירות אז נטפל גם בנגישות האתר.
יאללה סיכום מהיר
כל אחד משלושת השלבים הנ"ל נותן בוסט משמעותי לאתר:
- הראשון ייתן את הבוסט המורגש בגלישה באתר,
- השני ייתן לכם את השינוי הכי גדול בזמני הטעינה של העמודים
- והאחרון, הוא עבור גוגל בעיקר.
סה"כ חשוב לזכור, אתר מהיר = אתר טוב יותר. כשחווית הגלישה והשימוש טובה יותר הקהל יגלוש בהנאה, יחזור, יקנה, יפנה לפרטים ויעשה את מה שיחלנו לו.
אז יאללה, בהצלחה ואם תרצו עזרה עם שיפור מהירות האתר – אנחנו כאן…
ונגיב ממש מהר 😉!